amandabrodiin

PCO-S Polycystiskt ovariesyndrom

Kategori: Life as i know it

Jag skrev lite i inlägget innan att jag hade ett syndrom som gjorde att jag hade svårt att bli gravid. Man kan ha massa symptom, så som oregelbunden mens, infertilitet, övervikt, akne m.m. Tur i oturen så har jag inga symptom förutom oregelbunden ägglossning och mens därav svårare att få barn. Jag har mens ca 2 gånger per år om jag inte äter p-piller. 
 
Här är information om mitt syndrom jag lider av.
 
Många kvinnor har polycystiska äggstockar, d.v.s. att deras äggstockar utvecklar fler äggblåsor än normalt varje månad. I vanliga fall är det cirka fem äggblåsor som börjar mogna under varje menstruationscykel och minst en äggblåsa släpper ut ett moget ägg vid ägglossningen. I en polycystisk äggstock mognar minst dubbelt så många äggblåsor som normalt och de flesta av dessa förstoras och mognar men släpper inte ut några ägg. 
 
Vid PCOS är hormonsystemet i obalans, ägglossningen sker sällan eller oregelbundet och det sker även andra förändringar i kroppen. Mellan 5 och 15 % av alla kvinnor i fertil ålder tros lida av polycystiskt ovariesyndrom.
 
Roten till problemet är resistens mot hormonet insulin, alltså att man behöver mer insulin än normalt för att reglera sockernivån i kroppen. Det extra insulinet ger upphov till obalans i de hormoner som i vanliga fall får din menstruationscykel att fungera som den ska. 

För mycket luteiniserande hormon (LH) produceras i förhållande till det follikelstimulerande hormonet (FSH), vilket i sin tur gör att äggblåsorna på äggstockarna producerar mer av det manliga könshormonet testosteron än det kvinnliga könshormonet östrogen. Binjurarna börjar också producera mer testosteron. 

För mycket testosteron förhindrar ägglossning och ger även andra symptom som förknippas med syndromet. Östrogen produceras fortfarande, men eftersom äggblåsorna aldrig blir så mogna att de börjar producera progesteron kan kvinnor med PCOS lida brist på det hormonet.
 
Om du har polycystiska äggstockar kanske du också har: 

• oregelbunden eller utebliven mens 
• mycket små eller mycket kraftiga mensblödningar 
• milda till måttliga buksmärtor 
• kraftig behåring i ansiktet, på bröstet och nedre delen av buken 
• akne
• infertilitet 
• övervikt.
Kommentera inlägget här: